onsdag 24 oktober 2018

Veckans mat...

Ny vecka igen då, det känns som att tiden nu går med rasande fart mot julen. Är ju inte alls långt kvar om man tänker efter, innan det är dags att ta fram adventssaker och fundera på julgodiset för i år.
Har ju skrivit ett antal gånger nu att jag ska bli bättre med bilder här på bloggen, men kom ju på att bilderna försvann ju från senaste Kretaresan och det skrev jag ju precis när vi kom hem. Så det finns faktiskt inte så mycket resebilder att visa ännu, men efter nästa vecka så har jag förhoppningsvis några att visa.
Vi åker nämligen till Åland över allhelgonahelgen, Eckerölinjen och sedan hotell norr om Mariehamn (om vi inte hittar igen någon stuga så här i sista minuten). Kommer ha bilen med oss och åka runt en del, ska även besöka Mariebad.
Bilder på mat har jag börjat på kommit igång att lägga ut igen på Instagram (länk), snart även här på bloggen hoppas jag.
Köpte ju trattkantareller för 50kr/kilot för någon vecka sedan här på orten, kommer köpa ett kilo till nu i veckan och göra kantarellpasta till fredagens middag. Kanske det även blir en stuvning till lördagens middag,
Lammkött ska vi köpa mer av, har en liten påse med grytbitar kvar och revbensspjäll. Så tänkte göra soppa av grytbitarna på torsdag och revbensspjällen blir till jul tror vi.
Lergrytan ska få komma upp från källaren igen på söndag, en riktig klassiker från när man själv växte upp.

Måndag: Rester av kebab
Tisdag: Grillad kyckling med potatisgratäng
Onsdag: Lax med broccoli och fetaost
Torsdag: Lammsoppa
Fredag: Kantarellpasta
Lördag: Stek med potatisgratäng
Söndag: Kyckling i lergryta

Inga kommentarer: