tisdag 7 mars 2017

Matplanering...

På söndagskvällarna börjar på jag på fundera över veckans matsedel, kollar reklambladen som kommit från Ica och Coop vad de har för erbjudanden veckan som kommer. På måndagen kommer bladet från Lidl, brukar alltid finnas något erbjudande att nappa på där också.
Så någon gång under måndagen eller tisdagen väljer jag att handla hem det mesta till veckan, känner mig nästan lite extra stolt om jag känner att handlingen klarar sig fram till helgen. Grönsaker, frukt och mjölk brukar vi alltid få handla en gång till under veckan och då lämpligtvis på fredagen eller lördagen beroende på vad vi äter under helgen.
Försöker skapa matsedeln för hela veckan på en gång, går så mycket snabbare att komma på för hela veckan än dag för dag. Finns ju hushåll som funderar vid 15-tiden vad de är sugna på till middag, för att sedan handla saker på vägen hem och komma hem för att tillaga allt. Nä det skulle inte alls passa i vårt hushåll. Vi är nog för mycket planeringsmänniskor och ekonomiska för att tänka så.
Igår åt vi korvstroganoff, idag blir det fisk, imorgon, rostbiffgratäng med vitkål och ädelost, på torsdag vegetarisk pytt i panna, fredag bjuds det på fläskfilewok, lördag ingen idé än och på söndag ev en stek.
Den vegetariska pytt i pannan (länk) såg jag recept på alldeles precis och vart lite nyfiken på. Vi har sedan någon vecka försökt fått in en vegetariskt rätt i veckan också, så det var lämpligt att man såg det receptet nu.

Inga kommentarer: