onsdag 30 januari 2019

Veckans mat 5...

Snart så har vi avklarat en av året kallaste vintermånader, tycker egentligen att det inte alls var länge sedan man ville ha lite svalare mat för att det var så varmt ute. Nu äter vi gärna gratänger, grytor och soppor som värmer.
Champinjonsoppan igår brukar jag tillaga så här. Fräser champinjonerna, häller sedan på buljong och mixar det. Smaksätter sedan med ädelost och gör den ännu godare med en massa grädde. Ja det är inte ofta man bara brukar klara sig med soppa till middag men denna är rätt mättande kan jag lova.
Carbonaran på fredag gör jag julskinksresterna. Vi hade ju en bit kvar såg jag i frysen och vem vet hur länge den blir liggandes där om jag inte passar på att göra något av den.
Sonen har lagt in en del önskerätter i slutet av denna vecka och början på nästa, kanske inte så mycket vegetariskt och fisk som jag brukar vilja ha men på måndag tar jag ett break i hans önskemål för att sedan återuppta tre rätter från och med tisdag nästa vecka.

Måndag: Lax
Tisdag: Champinjonsoppa
Onsdag: Kassler- och ananasgratäng
Torsdag: Potatisbullar
Fredag: Pasta carbonara
Lördag: Tacos
Söndag: Fläskfile och potatisgratäng

Inga kommentarer: