torsdag 28 februari 2019

Veckans mat 9...

En dag senare nu än vad jag brukar lägga ut "Veckans mat", men var ute på språng med jobbet igår 11 timmar så jag var lite seg när jag kom hem.
I måndags åt vi ugnsomeletten fast med andra saker i denna gång än vad länken visar. Tror den går att variera i många varianter, men kanske lite längre ugnstid när man väljer mozzarella som är mer vattnig än fetaosten som i receptet.
En annan rätt som går att variera innehåll med är potatisgratängen med lax som vi åt i förrgår, har tänkt att bland annat testa med rökt skinka i. Sedan går det säkert att göra den som en vegetarisk variant också.
Igår så styrde sambon och sonen upp middagen helt och hållet, jag testar rätten idag till lunch men den ser frestande god ut.
Ikväll blir det en enklare variant, vegetariskt dessutom. Nudlar och wokgrönsaker uppkokta med kokosmjölk och buljong, sedan smaksättning av kanske lite röd curry.
Morgondagens middagsidé kom när jag såg sötpotatis för bra pris i coopbladet, var länge sedan vi åt just bakad potatis också. Röror i form av en med tonfisk och en med soltorkade tomater tror ja.
Lördagens middag kom lidlbladet, en hel kyckling för 25kr som jag tänkte helgrilla i ugn. Som serveras med pasta och ädelost.
Söndagens middag, färdigkryddad skinkstek, också köpt för bra pris på coop tror jag att det var. En rätt som sköter sig lite av sig själv på söndagseftermiddagen.

Måndag: Omelett i ugn med kabanoss, grönkål och mozzarella (länk)
Tisdag: Potatisgratäng med lax (länk)
Onsdag: Makaronipudding med stekfläsk
Torsdag: Nudelsoppa med kokosmjölk och wokgrönsaker
Fredag: Bakad sötpotatis med röra
Lördag: Helgrillad kyckling med ädelostpasta
Söndag: Skinkstek

Inga kommentarer: