tisdag 13 juni 2017

Veckans mat...

Hade tänkt skriva det här inlägget igår kväll, men kom sedan på att jag inte behövde känna någon "stress" för att "blogg100"-utmaningen är över.
Fick lite mer tid att fundera ut maten, för ibland tänker man bara att på torsdag t ex äter vi kassler på något vis men inte kommit på vilket vis den ska tillagas. Detta experiment har jag tänkt testa med fläskfile, att man gnider in köttet med lime och tacokrydda innan det tillagas i stekpanna eller ugn.
Kvällens chorizopytt hade jag inte heller tänkt så mycket på, ska ju handla ikväll så då får man ta det som finns hemma. Brukar ju annars vilja ha champinjoner i sådana pyttar men det finns inte hemma nu. Tog fram fryst broccoli, kommer även blanda i rödbetor och sedan smula fetaost över det hela.
Det är det som är det roliga med matlagning, att det blir sig lite av en utmaning att göra något av saker som finns hemma. Väldigt sällan jag åker och handlar just en ingrediens när jag ändå ska göra en större handling en två dagar efteråt, nä då tar jag något annat som finns hemma istället.
Fisken imorgon har jag dessvärre inte kommit på hur den ska tillagas, kanske med krossade tomater och mozarella. Det var ett tag sedan, dessutom så gillar sonen den fiskrätten bra.

Måndag: Rester av pulled pork
Tisdag: Chorizopytt
Onsdag: Fisk
Torsdag: Kasslerstrimlor med tacokrydda och lime, serveras med pasta
Fredag: Grillat
Lördag: Pizza
Söndag: Helgrillad kyckling

2 kommentarer:

znogge sa...

En riktigt god veckomeny får jag säga! Vanligtvis äter jag i skolan men nu blir det till att laga middag även på vardagarna och planera för det.

Kram

Semester & Mat sa...

Ja man saknar maten redan lite när man själv jobbat i skolmiljö ett tag nu, dags att tänka till när man lagar middag om det ska räcka till lunch dagen efter och så.
Kram