måndag 19 februari 2018

Kyckling i lergryta...



























Måste börja med att skriva att jag länge har underskattat denna lergryta, vart ju riktigt gott det där med att tillaga kyckling i lergryta. Har inte tagit upp denna lergryta från källaren för matlagning under de 10 år vi bott här i huset, men sambon har iallafall bakat bröd i den någon gång.
Hade ju tänkt servera som pulled pork, men ändrade mig i vanlig ordning i sista stund och vart sig som en gryta. Tog 1kg kycklingfile och skar dem i mindre bitar, blandade dem med en påse kycklingmarinad från Santa Maria (länk) sedan in i ugn på 200grader en timme. Då jag tog nästa påse och blandade med champinjoner, lök och paprika. Hällde av skyn som blivit innan jag rörde samman allt i lergrytan och in i ugn igen dryga timmen igen. Skyn gjorde jag sås av, hade maizena, soya, salt, peppar och grädde. Serverade med ris och sallad.

4 kommentarer:

znogge sa...

Har ingen lergryta själv men minns att de var väldigt populära på sin tid.Hur som helst så lät det som om ni fick en god middag. Här blir det stek men den tillagas i vanlig gjutjärnsgryta. Brukar bli bra det med och smidigt när maten räcker två dagar.

Kram

Anna sa...

Underbara bilder :)

Semester & Mat sa...

Znogge: Gjutjärnsgryta är inte fy skam det heller, ska nog plocka fram den lite oftare också. Vissa saker blir lättare atåendes än andra i ett hem verkar det som.
Kram

Semester & Mat sa...

Anna:
Tack :)